Com s’introdueix la noció de “norma lingüística” a primària? En les matèries de llengües o conjuntament amb altres “normes socials”? En l’orientació comunicativa predominant, es treballa la idea de la “correcció lingüística” o del “bon ús de les llengües”?
Debat obert: 15/12/2016
Tancament del debat: 15/1/2017 Ampliació del termini: 1/2/2017
Diria que no es treballa com a tal la noció de norma lingüística com a tal, almenys a la meva escola no ha sorgit aquesta necessitat.La llengua i el seu ús es va aprenent de manera molt natural a mesura que van sorgint les diferents propostes de treball, no específicament en l’àrea d llengua, ja que està present en tot el que fem. Treballem sense llibres de text, per racons, projectes… prioritzem que els aprenentatges sempre que es pugui sorgeixin a partir dels interessos i les necessitats dels propis alumnes, pedagogia activa i vivencial per garantir aprenentatges significatius i funcionals. Treballem l.àmbit lingüístic en totes les seves dimensions (comunicació oral, comprensió lectora, expressió escrita…). Actualment estem introduïnt racons per treballar l.ortografia vinculant.la a la memòria visual més que a l.aprenentatge típic de les normes ortogràfiques que no sempre són garantia d.èxit. El bon ús de la llengua es va assolint de manera espontània en el dia a dia de l.aula.
El professorat de secundària vetlla pel bon ús de la llengua i una correcta aplicació de la gramàtica i de les normes ortogràfiques, així com també, ens preocupem per l’oralitat.
Ajudem a tothom a millorar en aquests aspectes, tant alumnat com professorat, intentant ajudar a millorar, sense pretendre res. Ara bé, ens trobem amb alguns aspectes discutibles a nivell ortogràfic. Hi ha professorat que als exàmens tolera les paraules: nòvio/a, disfrutar, i similars. Jo penso que els hi hem de fer saber que són inadequades, emperò, no podem ésser molt meticulusos per no desanimar.
En Joan Solà en una conferència deia que el professorat fos permissiu amb el “tenir que”.