Aquest dilluns 2 de desembre comença el període de votació per a escollir el neologisme de l’any 2024 en llengua catalana. L’Observatori de Neologia de la Universitat Pompeu Fabra, amb la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans, el TERMCAT i 3Cat, amb el seu portal lingüístic ésAdir, han engegat l’onzena edició del Neologisme de l’any. El període de votació estarà obert fins al diumenge 15 de desembre i l’endemà, el dilluns 16, es farà públic el resultat. Tothom que vulgui participar-hi pot emetre el seu vot a través del web https://www.upf.edu/web/neologismedelany.
Enguany, les paraules candidates a neologisme de l’any són: cancel·lar; dana; fentanil; hora tranquil·la; minisèrie; no-binari, no-binària; nom sentit; presentisme; transició energètica, i transitar. El neologisme amb més vots serà el guanyador i l’IEC té el compromís d’estudiar-lo amb atenció especial per mirar d’incorporar-lo al diccionari normatiu.
Es tracta d’una campanya per a promoure la participació ciutadana pel que fa a la llengua catalana amb més de deu anys d’història. Mitjançant aquesta campanya, que va començar fa onze anys per iniciativa de l’Observatori de Neologia de la UPF i la Secció Filològica de l’IEC, es vol promoure l’interès i la participació de la ciutadania amb relació a la llengua catalana i la seva evolució i tenir en compte els seus punts de vista.
Des dels orígens de la campanya, ha anat augmentant gradualment el nombre de persones que han votat el neologisme de l’any: de 200 votants l’any 2014 es va passar a 14.034 l’any 2023. Els neologismes guanyadors de les edicions anteriors han estat: estelada (2014), dron (2015), vegà, vegana (2016), cassolada (2017), sororitat (2018), emergència climàtica i animalista (2019), coronavirus (2020), negacionisme (2021), birra (2022) i viralitzar i tiet/tieta (2023).
L’evolució en el nombre de votants demostra que la campanya del Neologisme de l’any atreu l’atenció de la societat i ja està estabilitzada en les convocatòries anuals. Les entitats organitzadores afirmen que, any rere any, ha anat canviant la percepció social dels neologismes i que, actualment, la majoria dels parlants accepta l’aparició de paraules noves com un fenomen natural i positiu. Els neologismes enriqueixen la llengua i la fan més útil.