Ens complau informar-vos que la III Conferència en Línia per a la Promoció del Català que estem organitzant des de la Universitat de Cambridge tindrà lloc al centre virtual de conferències de la Xarxa Vives d’universitats del 25 de gener al 28 de febrer de 2020. El format seguirà les pautes d’edicions anteriors, i es dividirà en tres seccions: llengua, cultura i l’apartat lúdic: Catalan’s Got Talent!
*Les dates són flexibles i poden adaptar-se a les necessitats de cada centre.
I Online Conference: envalencia.org
II online Conference: encatala.vives.org
La intenció bàsica de la webconferència és:
- Fomentar l’ús del català entre l’alumnat de secundària dels països de parla catalana.
- Enfortir en aquesta comunitat el prestigi i la rellevància de la llengua i cultura autòctona.
- Recalcar l’ús d’aquest idioma dins un context internacional.
En l’àmbit europeu i mundial, la diglòssia és un fenomen habitual. Al Regne Unit, per exemple, seria completament normal que, en algunes regions del País de Gal·les, un resident immigrat d’Anglaterra es trobara amb el fet real que conèixer la llengua gal·lesa és una bona manera de facilitar-li la integració i la convivència.
LLENGUA
Per tal de fomentar la consciència de l’avantatge d’aquesta comunicació lingüística i celebrar, alhora, l’intercanvi humà que això implica —i que queda reconegut en la presència de la filologia al currículum acadèmic—, el nostre webcongrés ofereix els següents webinaris:
- Quatre dedicats a les llengües en contacte en una sèrie de països del món: Bèlgica; el Canadà; França; Süissa. [Tema d’estudi: comparació de la situació d’aquestes llengües amb la condició del català al seu àmbit: prestigi, estatus legal, presència mediàtica, promoció estatal, etc.]
- Dos dedicats a l’emigració: Els valencians a Hartford, Connecticut, EUA; Els catalans a Buenos Aires. [Tema d’estudi: i) projecte sobre avantpassats de la localitat que van participar en aventures similars; ii) informes sobre la situació vital i lingüística de l’emigrant modern per part d’estudiants d’avui que tenen familiars a altres països]
- Tres sobre immigrants lingüístics als Països Catalans: Donatella Siviero (Itàlia); Hans-Ingo Raddatz (Alemanya); Jon Landa (Espanya). Tres al·lòfons expliquen la seua fascinació per la llengua i cultura catalana. [Tema d’estudi: preparació d’un historial idiomàtic particular (Linguistic Footprint). Interessant tant en el cas català com al·lòfon]
CULTURA
La creació artística també té lloc en aquesta iniciativa. Oferim una sèrie de vuit webinaris sobre textos d’interès cultural. La seua rellevància escolar podria ser curricular — immediata o per a una altra època de l’any escolar. La intenció, tanmateix, és posar a la disposició del professorat material de nivell de batxillerat (que podria adaptar-se puntualment per a altres etapes). A la pàgina web es penjaran dossiers amb propostes de treball. Els textos comentats són:
Prosa: La plaça del Diamant; La pell freda; Diccionari per a ociosos.
Poesia: Ausiàs March; Vicent Andrés Estellés; Maria-Mercè Marçal.
Teatre: El mètode Grönholm.
Cinema: L’illa de l’holandès.
CATALAN’S GOT TALENT
L’apartat lúdic cerca fomentar la participació d’una forma més creativa. “Catalan’s Got Talent” oferirà un fòrum per a la contribució dinàmica amb
- recitals de poemes, cançons, etc.
- actuacions, improvisacions dramàtiques sobre temes i textos relacionats
- concurs de ‘rap’ i similar
Per a més informació vegeu l’èxit de ‘Catalan’s Got Talent’ en la web del II Webcongrés.
Tota participació comptarà amb un certificat de la Universitat de Cambridge: 3 categories:
- Certificat d’assistència;
- Certificat d’assistència i contribució acadèmica;
- Certificat d’assistència, contribució acadèmica i/o “Catalan’s Got Talent”.
Participació
La subscripció s’efectuarà en la pàgina web del congrés que serà accessible per a ordinador, tauleta i mòbil. A l’inici i a la conclusió del congrés s’omplirà un formulari per avaluar la iniciativa.
Si la vostra institució desitja participar al congrés i li interessa rebre més informació, es prega que envieu un correu electrònic a: Dominic Keown (dk209@cam.ac.uk)
The Editors
Dominic Keown
Rhiannon McGlade
Ares Llop
Faculty of Modern and Medieval Languages and Linguistics
University of Cambridge