L’Observatori de Neologia de la Universitat Pompeu Fabra, amb la Secció Filològica de l’IEC, el TERMCAT i 3Cat engeguen avui la desena edició de la campanya del «Neologisme de l’any», amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i amb novetats importants. La votació va començar ahir, 11 de desembre, i es podrà votar fins al dia 20 d’aquest mateix mes. El dijous 21 de desembre es farà públic el resultat.
Si durant les edicions anteriors la convocatòria anava a càrrec de l’Observatori de Neologia de la Universitat Pompeu Fabra i la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans, a partir d’enguany s’hi sumen dues institucions importants en l’actualització del lèxic català: el TERMCAT i 3Cat amb el seu portal lingüístic ésAdir.
En aquesta desena edició s’incorpora una segona novetat: en lloc de presentar a votació una sola llista, se’n presentaran dues, de dues categories diferents. A «Paraula nova» es triarà a partir de la llista de neologismes representatius de l’any, com s’havia fet fins ara, i a «Paraula corrent» es triarà a partir d’una llista de paraules que no són gens noves i que estan ben implantades en l’ús social. La característica que tenen en comú les dues llistes és que cap de les paraules candidates és al diccionari normatiu (DIEC2), de manera que són neologismes des del punt de vista lexicogràfic. Les paraules guanyadores seran les que tinguin més vots i l’IEC té el compromís d’estudiar amb atenció especial aquests mots per mirar d’incorporar-los en el DIEC2.
Com cada any, per votar cal anar al web neologisme.cat.
En la categoria de «Paraula nova», es pot votar una d’aquestes paraules: bot, ecoansietat, gazià -ana, grassofòbia, hipersexualització, nit tropical, refugi climàtic, sexoafectiu -iva, superilla, viralitzar.
En la categoria de «Paraula corrent», es pot votar una paraula d’aquesta llista: bici, brutal, friqui, gorro, guai, plataforma, porno, quiròfan, tiet, xarxa social.
També és novetat d’aquesta edició el concurs de mems lingüístics que té lloc durant la campanya. S’hi pot participar a través d’Instagram, TikTok i X (Twitter), i les persones guanyadores en cada xarxa social rebran un premi (500 € per al mem guanyador i 250 € per al segon). Les bases per al concurs de mems es poden consultar al web del neologisme de l’any (https://www.upf.edu/web/neologismedelany).
Les edicions passades
L’any 2014, en la primera edició de la campanya, van votar 200 persones, i l’any 2022 van ser 14.000 persones. Les paraules guanyadores en les edicions passades han estat les següents: estelada (2014), dron (2015), vegà -ana (2016), cassolada (2017), sororitat (2018), emergència climàtica i animalista (2019), coronavirus (2020), negacionisme (2021) i birra (2022).
L’evolució tan positiva en el nombre de votants demostra que el «Neologisme de l’any» és una campanya que atreu l’atenció de la societat i que ja està estabilitzada en les convocatòries anuals. Les entitats organitzadores afirmen que any rere any ha anat canviant la percepció social dels neologismes i que actualment la majoria de parlants accepta l’aparició de paraules noves com un fenomen natural i positiu. Els neologismes enriqueixen la llengua i la fan més útil.