El text de presentació de l’Ortografia catalana diu que “la implantació dels canvis plantejats per la nova normativa ortogràfica es farà al llarg d’un període de quatre anys, a fi que es vagin coneixent i integrant progressivament, d’acord amb les administracions i els diferents àmbits professionals, especialment amb el món educatiu i editorial, que tenen la responsabilitat de difondre’ls i fer-los efectius”. Aquest termini de quatre anys es preveu també per a la implantació de les novetats de la Gramàtica. Us sembla adequat el termini de quatre anys? Quines accions considereu que són urgents (primer any) en el vostre context? Quins suggeriments faríeu als vostres centres respecte de la implantació dels canvis en aquest període de quatre anys?
Data d’obertura del debat: 17 de gener de 2017
Tancament del debat: 20 de febrer de 2017
Els docents de secundària pensem que és un període prudent i òptim per tal que tothom es vagi familiaritzant amb les noves normes, tant les gramaticals com les ortogràfiques.
D’entrada, cal tenir present que alguns dels canvis costaran de quallar tant en professorat com en alumnat, ara bé, s’han aprovat i caldrà aplicar-los.
Pel que fa a la docència, el primer que hem de saber, estaria bé tenir a mà un resum amb els canvis més notables, tant els de gramàtica, com els ortogràfics, per tal que no ens passi res per alt.
Caldria fer una campanya, a nivell de rètols informatius dels nous canvis, no únicament per a l’alumnat, sinó també per al professorat, i altres membres no docents, com PAS, servei de neteja i similars n’estiguin al corrent, atès que, tot i formar part de la comunitat educativa, potser no estaran tant al cas com el professorat de llengua.
Penseu que alguns canvis seran costosos fins i tot, per als docents experts en la matèria: el tema dels diacrítics, per la meva part, és arriscat, costarà de diferenciar-los en un text, ara bé, per un estudiant forani, serà més senzill aprendre a escriure correctament.
D’altra banda, sobre els guionets als compostos, reconec que em va costar adaptar-me per exemple de: ex-professor, a exprofessor i ja ho tenia assumit i ho trobava encertat, emperò, ara retornem a ex-professor, això provocarà confusions.
Un encert: que tinguem una gramàtica i una ortografia OFICIAL i de la mà de l’IEC, però, potser arriba un pèl tard, pels esforços de tothom, revisions…
Ja vaig adquirir la nova gramàtica i me l’estic mirant i digerint pausadament, per veure les principals novetats.
Com a professora de llengua catalana i literatura encara no he començat a introduir canvis a classe.
Cal que el professional es prepari adequadament abans d’entrar a l’aula.
Per altra banda, com a sòcia de l’APELLC ( Associació de Professionals i Estudiosos en Llengua i Literatura Catalanes) n’hem parlat al “Ple pel Català” ( Centres de Normalització, Serveis Lingüístics, Entitats de suport a la llengua) de la demarcació de Tarragona i s’han engegat unes sessions per a alumnes i professors a la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona.
Crec que s’haurien d’activar mecanismes per desplegar cursos d’actualització de la Gramàtica. Hi ha molta gent al món del periodisme que necessita respostes immediates per aplicar la gramàtica nova.
Com a mestres, el primer que hem de tenir clar és la nova normativa per aplicar-la des d´un principi.
Consider que el periode de quatre anys és un periode prudent per fer-la nostra.